Koncept
Det overordnede formål med projektet er at øge udbud og efterspørgsel af sunde måltider i henhold til Måltidspartnerskabets handlingsplan gennem et konkret samarbejde om produktion, markedsintroduktion og evidensbaseret anvendelse.
DMRI har udviklet en prototype på end sundere variant af et ofte usundt produkt nemlig en pølse, med et reduceret fedtindhold (10g/100g) og dertil tilsat kostfibre (mindst 3g/100g). Sensorisk kvalitet samt forbrugeraccept er undersøgt og pav positive resultater. Måltidspartnerskabsprojektet skal færdigudvikle fiberpølsen fra prototype til industriel produktion, herunder søge at receptoptimere fiberindhold med henblik på ernæringsanprisning.
I Projektet indgår en undersøgelse af forbrugeropfattelse af fiberpølsen (navn, markedsføring). Forskellige strategier testes til at implementere pølsen i sortimentet “on-the-go”, og der gennemføres markedstest i forhold til fx placering, tilbehør, mærkning mv.
Projektet rapporteres bl.a. som en faglig artikel om “best practice” for introduktion af sundere fastfood varianter. Projektets resultater formidles til en bredere kreds gennem Måltidspartnerskabet