Projekt

Anprisninger af grøntsager

Danskerne vil gerne vide mere om sundhed, ernæring og ansvarlighed. Men hvad og hvordan må man egentlig anprise? Projektet Anprisninger af grøntsager vil kortlægge hvad og hvordan, man må anprise på emballage og i kommunikation omkring grøntsager.

Grøntsagsanprisninger

Anprisninger af grøntsager taler ind i en stærk trend, der går på transparens. Danskerne vil nemlig gerne vide mere om de produkter, de køber, og de vil gerne kende deres funktionelle værdi. Mere produktinformation er med til at øge værdiopfattelsen – og hvis det rigtige kommunikeres, kan det have en positiv effekt på opfattelsen af produktet.

Med Anprisning af grøntsager vil en række af Forums partnere kortlægge hvad og hvordan, man må anprise på emballage og i kommunikationen omkring grøntsager.

Øget værdi og forbrug af grønt

Målgruppen for projektet er dagligvarehandlen og de danske forbrugere. I løbet af projektperioden vil der produceres en guide til anprisninger, der tydeligt dokumenterer alle udsagn ­– i et sprog, der er målrettet til forbrugere og ikke fagfolk.

Projektets langsigtede mål er at øge forbruget og indtaget af grøntsager. Det er ambitionen, at projektet dermed er med til at gøre det nemt for forbrugerne at spise sundere. Anprisning af grøntsager kan bidrage til at produkter kan differentiere sig i markedet og give øget købspræference for grøntsager. Desuden forventes anprisninger at øge værdioplevelsen af grøntsager blandt danskerne.

Udgangspunkt i tidligere projekt

Projektet arbejder bl.a. med udgangspunkt i Markedsanalyse om grøntsager, der blev udarbejdet i regi af Måltidspartnerskabet i 2017. Analysen tegnede et signalement af 37 grøntsager og identificerede deres styrker og svagheder, muligheder og trusler. Anprisning af grøntsager vil arbejde videre med nogle af de vigtigste grøntsager fra denne rapport – især dem der virkelig har brug for en løftestang.

Resultaterne formidles til hele branchen på Fødevaredagen den 24/9 og deles desuden med interessenter i alle led af værdikæden via goderåvarer.dk og projektdeltagernes samt Forums nyhedsbrev.

Fakta

Tidsplan

Januar, 2019 - september, 2019

Partnere

Coop

De Samvirkende Købmænd

Fødevarestyrelsen

Landbrug & Fødevarer (projektleder)

I samarbejde med

Ardo

Dansk Cater

Dansk Gartneri

Gasa Odense

Gasa Nordgrønt

Lidl

Salling Group

Kontakt

Lærke Kirstine Lund, Landbrug & Fødevarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Partnere i Måltidspartnerskabet