Mænds sundhed, madkultur og farven på din tallerken

24. august 2017

Måltidspartnerskabet har igen kigget på ugens nyheder om mad, måltider og sundhed. Læs om mænds sundhed, madkultur, nyt fra COOP og tallerkenfarver.

Mænds sundhed

Det halter generelt med mænds sundhed, når det kommer til levetid. Derfor har mange kommuner landet over udviklet tilbud, der henvender sig til mænd, og har til hensigt at forbedre deres sundhed. 43 % af kommunerne har i dag permanente tilbud, hvilket er en stigning på 12 % siden sidste år, viser en undersøgelse fra Forum for Mænds Sundhed. De har for nyligt uddelt certifikater til de tre kommuner, der ligger i top ift. at udbyde permanente sundhedstilbud til mænd. De tre kommuner er Silkeborg, Svendborg og Næstved. Svendborg Kommune har flere tilbud målrettet mænd heriblandt projektet ” Mænd i Naturen,” hvor mænd over 60 år kan mødes omkring naturoplevelser og dele små og store emner i et alkoholfrit fællesskab.

Læs mere om mænds helbred her og om tiltagene i Svendborg Kommune her.

Madkulturen er udfordret

I følge organisationen Madkulturen er danskernes madkultur udfordret i disse år. Det vurderer de ud fra deres analyser om danskernes madvaner og deres erfaringer fra Food Jams på Roskilde Festival, hvor de gennem de seneste år har været i dialog med tusindvis af unge. Samtidig er 47% af danskerne overvægtige og endnu flere forholder sig ikke til de officielle kostråd og sundhedskampagner. I følge Madkulturens direktør Judith Kyst kan man modarbejde denne tendens ved at understøtte og udbygge vores fælles madkultur.

I en pressemeddelelse forklarer Madkulturen, at de yngre generationer bruger flere præfabrikerede fødevarer end de ældre, og de unge har ringere køkkenkompetencer. Det er derfor i følge Judith Kyst vigtigt at skabe nogle rum, hvor de unge kan blive inspireret til at lave mere mad fra bunden – noget som mange unge også gerne vil. Madkulturens Madindeks viser således, at de yngre generationer er mere villige til at kaste sig ud i nye retter og bruge nye råvarer end de ældre. Råvarekendskabet er dog stadig svagt, og det skal forbedres. “Hvis vi om en generation ikke ved, hvad man bruger en porre til eller ikke aner, at en fisk skal fileteres, så har vi en fattigere madkultur. Og med den konkurrence, der er fra convenience-markedet, får det konsekvenser for folkesundheden,” slutter Judith Kyst af.

Læs hele Madkulturens pressemeddelelse her.

COOPs Madmanifest

COOP har været en del i medierne i den sidste uges tid. I en artikel i Jyllands Posten går de imod en stigende tendens blandt supermarkedkæderne om at sænke priserne. Her udtaler koncernchef Peter Høgsted, at “For os er det fantasiløst kun at snakke om pris i denne branche. Handlen bør udvikle sig i en anden retning end priskrig og meldinger om, hvem der er størst.” COOP har gennem de seneste par år arbejdet med deres madmanifest, hvor der i koncernen skal være større fokus på madkvalitet, lokale fødevarer og innovation samt nye produkter. Læs mere om COOPs holdning til priskrig her.

Strategien bag Madmanifestet kommer blandt andet til udtryk i otte Irma-butikker i Hovedstadsområdet, hvor der bliver indrettet nye vegetar- og veganerafdelinger. Afdelingerne får navnet “Det Grønne Måltid”,  hvor forbrugerne bl.a. vil kunne købe færdige måltidsretter uden kød. “Vi høster erfaringer i de otte butikker. Herefter ruller vi det ud i alle øvrige butikker i løbet af 2017. Vi forventer, at vi i begyndelsen af 2018 har afdelinger i alle 80 Irma-butikker,” siger direktør Søren Steffensen, Irma. Læs mere “Det Grønne Måltid” her.

Et andet initiativ findes i en nyåbnet SuperBrugsen i Roskilde. Hovedingredienserne i det nye koncept er mad og måltidsløsninger til morgenmad, frokost og aftensmad og et bredt udvalg af convenienceprodukter. Formatdirektør i COOP Mikkel Karlsson siger bl.a. om det nye koncept, at “vi vil gerne sikre, at forbrugerne kan få dækket deres behov for måltider i vores butikker. Det nye supermarked er en videreudvikling af kædens tidligere koncept, hvor man beholder de gode ideer i konceptet, som viser sig brugbare, og bygger videre på dem.” Læs mere her.

Farven på din tallerken kan ændre, hvordan du spiser

Studier af personer med demens og Alzheimers viser, at farven på tallerkener kan ændre deres spisevaner i en bestemt retning. Det arbejder forsknings- og formidlingscentret “Smag for Livet” videre med. De er gået i gang med at undersøge, hvad der sker med børn og voksnes vurdering af måltider, når de præsenteres på forskelligt farvede tallerkener. Hvis effekten er den samme hos børn, kan det måske hjælpe til at spise sundt hele livet.

Farve hjælper med at øge vores opmærksomhedsniveau og betyder muligvis, at stimuli huskes bedre. Farvekontraster har med andre ord potentialet til at øge chancerne for, at oplevelser lettere bliver kodet, lagret og senere kan genkaldes. Smag for Livet pointerer at farven på service er noget som især sundhedsvæsenet skal være opmærksom på, når der serveres mad til patienter og plejehjemsbeboere. Især personer med demens og Alzheimers-patienter, som udgør en stor andel af småt spisende personer, der gang på gang må indlægges på grund af dehydrering og sult, kunne drage nytte af den viden.

Læs mere om den nye forskning her.

Der er lukket for nye kommentarer.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Partnere i Måltidspartnerskabet