Projekt

Kommunikation af kostråd som måltider

Projektet “Kommunikation af kostråd som måltider” skal bidrage til at omsætte de evidens-baserede retningslinjer for en sund kost til rigtig mad og måltider, som giver flere danskere lyst til at spise sundere samtidigt med, at det skal være nemmere.

Afsluttet projekt

Koncept

Befolkningens livsstil og kostvaner er i konstant bevægelse. Samtidig foregår der en intens forskning, der giver mere og mere viden om sammenhæng mellem kost og sundhed. De nye reviderede officielle kostråd, der offentliggøres i slutningen af 2013, er baseret på nyeste viden om sammenhængen mellem kost og sundhed og på viden om ændringer i befolkningens sygdomsmønster og kostvaner.

I ”Sund madglæde” Fødevareministeriets mad- og måltidspolitiske udspil, august 2012 står der, ”Måltidspartnerskabet vil samle kostrådene til budskaber om hele, velsmagende måltider, så det bliver nemt for alle de tilberede og spise sundere måltider hjemme”

De officielle danske kostråd revurderes pt., som baggrund for at de nordiske lande kommer med reviderede Nordiske Næringsstofanbefalinger i slutningen af september 2013. Fødevarestyrelsen planlægger en ny offentlig kostrådskampagne til kommunikationen af kostrådene for de næste tre til fem år. Kampagnen vil have fokus på: Børn i grundskolen, mænd 40-55 år (singles), gravide og unge 18-29 år.

Måltidspartnerskabet vil samarbejde med og bidrage til den nye offentlige kostrådskampagne, bl.a. gennem indspil og koordinering med kampagnens kommunikationsplan og samarbejde om specifikke målgrupper.

Fakta

Tidsplan

Maj, 2013 - december, 2015

Partnere

Fødevarestyrelsen (projektejer)

Landbrug & Fødevarer
Coop
Foreningen af Kliniske Diætister
HORESTA

Financiering

Projektet er under udvikling

Kontakt

Tove Vestergaard, Fødevarestyrelsen, tvl@fvst.dk , telefon 72 27 60 00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Partnere i Måltidspartnerskabet