Projekt

Et kærligt grønt skub

I projektet ”Et kærligt grønt skub” afprøver Måltidspartnerskabet , hvordan dagligvarehandlen kan nudge forbrugere til at vælge mere frugt og grønt når de køber ind i dagligvarehandlen med forventning om, at der vil blive spist flere grøntsager med en generel forbedring af folkesunden som følge.

Afsluttet projekt

Danskerne er generelt oplyste om sund mad og livsstil, og har i de seneste år  løbende gennem sundhedskampagner fået mere viden om sund mad. En række undersøgelser viser imidlertid, at mange af os spiser for lidt frugt og grønt og dermed ikke spiser så sundt, som vi kunne. En ændring i vores spisevaner vil kræve en ændring i de fødevarer vi køber. Måltidspartnerskabets projekt “Et kærligt grønt skub” vil via nudging øge de danske forbrugers indkøb og spisning af frugt og grønt. Projektets resultat vil være en række konkrete og effektive nudging værktøjer, som dagligvarehandlen nemt kan implementere for at øge afsætningen af frugt og grønt.

En del af os mener selv at vi spiser og lever ”sundt nok”, selvom vi beviseligt ikke gør det. Atter andre interesserer sig kun lidt eller slet ikke for deres mad og sundhed. Disse borgere er svære at nå via den traditionelle kommunikation af sundhedsbudskaber og her kommer brug af nudging ind i billedet.

Definition af nudging
Nudging er et engelsk udtryk, som ikke har en direkte dansk oversættelse. Derfor er der også i Danmark en tendens til at bruge udtrykket ”nudging”. Nogle har oversat nudging til ”nødning”, eller “et kærligt skub i den rigtige retning”.

Et nudge er et forsøg på at påvirke menneskers valg og adfærd i en forudsigelig retning og i overensstemmelse med deres reflekterede præferencer uden at begrænse deres valgmuligheder eller ændre afgørende ved handlingsalternativernes omkostninger, hvor omkostninger forstås som økonomi, tid, besvær, sociale sanktioner, o.lign.

Projektet gennemføres i samarbejde med iNudgeyou og Rostra Kommunikation.

 

 

 

 

Fakta

Tidsplan

Marts, 2014 - december, 2014

Partnere

Landbrug & Fødevarer (projektejer)
Coop
DSK
Fødevarestyrelsen

Financiering

Samlet budet er 960 tDKK

I samarbejde med

iNudgeyou
Rostra Kommunikation

Kontakt

Marianne Gregersen, Landbrug & Fødevarer, mgr@lf.dk,
telefon 33 39 46 77

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Partnere i Måltidspartnerskabet