Grøntsagers styrker og svagheder

29. november 2017

I indsatsen for at få danskerne til at spise flere grøntsager, har vi tegnet signalement af 37 grøntsager og fundet deres styrker og svagheder, muligheder og trusler.

Det amerikanske FBI begyndte i 1960’erne at arbejde med profiling i jagten på seriemordere. I indsatsen for at få danskerne til at spise flere grøntsager, har vi gået FBI i bedene. Gennem profilering tegner vi signalementer af 37 grøntsager, hvad er deres styrker og svagheder, muligheder og trusler. Og så har vi undersøgt hvilke forbrugertyper der køber dem og hvordan grøntsagerne tilberedes og spises.

Det er ikke kendskab til grøntsager, der er hæmskoen for at få flere grøntsager på tallerkenen, viser en netop offentliggjorte analyse fra Måltidspartnerskabet. Danskerne har nemlig et bredt kendskab til grøntsager og køber i gennemsnit 25 forskellige typer grøntsager hen over året. En del af disse grøntsager er i et månedligt repertoire, mens langt færre spises hver uge. En af vejene til mere grønt på danskernes tallerken, er derfor inspiration til at øge frekvensen af, hvor ofte grøntsagerne spises, fortæller Ernæringschef i Landbrug & Fødevarer Line Munk Damsgaard:

”Der er behov for inspiration til nye anvendelsesmuligheder for grøntsagerne – og gerne indenfor de retter, danskerne allerede spiser ofte. Det kunne fx være blomkål i kødsovsen, hvor blomkålens neutrale smag ikke vil forstyrre den velkendte smagsoplevelse,” siger Line Munk Damsgaard.

Undersøgelsen viser at seks ud af ti danskere peger på udfordringer i forbindelse med at spise grøntsager, hvoraf de vigtigste netop handler om manglen på ideer og inspiration. Den hyppigst nævnte udfordring blandt danskerne er, at de mangler ideer til at variere de grøntsager, som de normalt spiser/serverer, mens vi på 2. pladsen finder, at det kan være svært at komme i tanke om mulighederne, når man handler ind.

Trendsætterne blandt danske forbrugere har det seneste år købt 31 forskellige grøntsager og har dermed oftere end andre en lang række grønsager i deres månedlige repertoire. Trendsætterne har fokus på at undgå pasta, ris og brød og spiser grøntsager for at blive mætte og erstatte stivelsesholdige fødevarer.

”Ser vi på trendsætterne tegner det lyst for grøntsagerne. Trendsætterne spiser langt oftere end resten af danskerne grøntsager som spidskål, grønkål, squash, grønne asparges, spinat og salat. Disse grøntsager har derfor potentiale til at blive en langt større del af danskernes kost i fremtiden,” siger Line Munk Damsgaard.

Undersøgelsen om danskernes holdninger til og brug af grøntsager er gennemført af Landbrug & Fødevarer i regi af Måltidspartnerskabet og i samarbejde med Coop, De Samvirkende Købmænd (DSK), Dansk Gartneri og Sæson samt med støtte fra Produktionsafgiftsfonden for frugt og gartneriprodukter.

Måltidspartnerskabet er et offentligt/privat partnerskab, etableret i 2012. Et netværkssamarbejde, hvor partnerskabet gennem de enkelte partnere på tværs af interesser og sektorer, ved fælles forpligtende og indholdsmæssigt samarbejde vil være igangsætter og katalysator for at gøre det nemt at spise sundere måltider i Danmark.

Usages & Attitude rapporten om grøntsager kan frit hentes på www.maaltidspartnerskabet.dk/publikationer/. Her findes også de 37 profiler af danskernes grøntsager. Og mulighed for at teste, hvilken grøntsagsforbruger du er. Find word-udgave af pressemeddelelsen her.

Få mere information om analysen,
kontakt Ernæringschef og
Line Munk Damsgaard, lda@lf.dk , telefon 2724 5622,

Få mere information om Måltidspartnerskabet, kontakt
sekretariatschef Claus Egeris,
info@maaltidspartnerskabet.dk, telefon 2877 4100

Der er lukket for nye kommentarer.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Partnere i Måltidspartnerskabet